Crowdfunding via Facebook. Lees hoe het werkt

Een crowdfunding campagne starten op Facebook? Dat kan vanaf nu!  

Op de Facebookpagina “Fundraisers” kun je zelf een crowdfunding campagne starten. Je geeft daar aan voor welke categorie je geld wilt ophalen, hoeveel en binnen welke termijn.

Voorheen kon dit al voor geverifieerde goede doelen, maar nu is de optie open voor iedereen met een persoonlijk doel. Dit maakt het makkelijker om mensen om hulp te vragen als je snel geld nodig hebt voor bijvoorbeeld een operatie, een studiebeurs of als je een film wilt lanceren. Lees hieronder hoe het werkt.

 

Donaties + flexibele crowdfunding
Via Facebook kun je enkel om donaties vragen. Dat betekent dat degene die geld geeft er niets in ruil voor terug krijgt. Behalve dat hij of zij in het project gelooft en deze graag ziet slagen. Dit betekent dat je geen diensten of producten kunt verkopen via het netwerk.

Al het geld dat je ophaalt in de voor jou aangegeven periode mag je houden. Ook wel een ‘flexible crowdfunding’ campagne genoemd.

 

Hoe werkt het?

1. Ga naar de Facebook Fundraisers-pagina

2. Klik op de knop ‘Geld inzamelen’

3. Bepaal voor wie je geld wilt inzamelen. Voor een vriend, een stichting, voor jezelf of voor iemand/iets buiten Facebook.

4. Vul je gegevens in.

5. Kies hoeveel geld je in wilt zamelen.

      Tip. Kies een realistisch doelbedrag. Dat motiveert mensen sneller om bij te dragen.

6. Kies een deadline tot wanneer je campagne wilt voeren.

      Tip. Kies een deadline die urgentie uitstraalt. Dus niet de datum over een jaar zetten.

7. Vervolgens kies je de categorie waarbinnen jouw project valt en bedenk je een titel voor de campagne.

Screenshot Facebook 9 november 2017

 

     Tip: Maak een pakkende en makkelijk te delen titel.

8. Vul nu jouw campagneverhaal in. Schrijf hier een motiverend stuk over waar je geld voor nodig hebt. Op de volgende pagina kun je afsluiten door een afbeelding te uploaden.

 

Wat je nog meer moet weten over Crowdfunden via Facebook:

Wie kunnen doneren?
Alleen mensen met een Facebook-profiel. Doneren gaat via je creditcard.

Mag je ook anoniem doneren?
Je mag privé-doneren. Dat betekent dat derden niet zien wie er gedoneerd heeft, maar de campagne-eigenaar ziet het wel.

Kunnen bedrijven ook een campagne starten?
Nee. Je mag alleen een campagne starten voor persoonlijke doeleinden of voor een stichting. In principe mag je geen producten of diensten verkopen via je project.

Hoe krijg je uitbetaald?
Uitbetalingen worden steeds na 15 dagen verricht. Het is afhankelijk van je bank wanneer het geld daadwerkelijk op jouw rekening staat bijgeschreven. Ook kan de uitbetaling soms tot 90 dagen na de donatie op zich laten wachten. Hou daar dus rekening mee voor je planning.

Let op
Uitbetalingen van de donaties aan goede doelen worden pas verricht boven een bedrag van €100. Dit betekent dat FB meerdere campagnes aan elkaar koppelt totdat er minimaal €100 is om uit te keren.

Op het moment dat je zelf een inzamelingsactie start wordt het geld altijd uitgekeerd, dan geldt niet het minimale verzamelde bedrag van €100:
(update 16/04/2019)

Kosten
Op dit moment (16/04/19) worden er nog geen kosten in rekening gebracht voor de donaties. Het is nog niet duidelijk wat de kosten gaan worden. Als ik kijk naar kosten in andere landen zie ik een maximum van 30 cent per transactie en 8,2% over het totaal opgehaalde bedrag.

Openbaar
De campagne is openbaar. Dat betekent dat ook mensen buiten Facebook jouw campagne kunnen zien. Ze kunnen alleen niet doneren als ze geen Facebook hebben.

 

Handig!
Het fijne van een crowdfunding campagne starten op Facebook is dat mensen direct hun bijdrage kunnen delen met hun achterban. Het is makkelijker om via Facebook viral te gaan dan via een crowdfunding platform, omdat veel mensen er toch al vaak op zitten en je ze niet nog hoeft te verleiden naar een andere pagina te gaan. Met een klik betalen mensen op Facebook, delen ze je campagne en trekken zo weer nieuwe mensen naar je project!

Je moet wel over een achterban beschikken natuurlijk. Daarom blijft de keuze voor een donatie-crowdfundingplatform ook zeker niet uitgesloten. Facebook geeft een fijne extra.

 

Wil je meer weten over het opzetten van een crowdfunding campagne? Neem dan contact op.

 

 

Lees ook:

3 replies
    • Annelies Lesuis
      Annelies Lesuis says:

      Ja, het klopt zeker dat platforms die geen iDeal hebben lastiger zijn hier in Nederland om te gebruiken voor je campagne! Maar er zijn wel oplossingen om de afwezigheid van iDeal te omzeilen. Zo kun je bijvoorbeeld bij PayPal een rekening openen en via iDeal tegoed op de rekening zetten. Of je kan mensen die geen creditcard in hun bezit hebben vragen een visuele of een prepaid creditcard aan te schaffen. Deze creditcards zijn ook via iDeal op te waarderen en aan te vragen ongeacht inkomen of bkr-registratie. En ik heb al goede resultaten meegemaakt via FB. Hopelijk helpt dit je. Gr. Annelies

      Reply
    • Paulien kamps
      Paulien kamps says:

      Ik vind het ook een gemiste kans: heb al vaak een donatie willen doen maar mis de iDeal mogelijkheid! Dat gaat écht meer geld opleveren in de vorm van kleine donaties!!

      Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.