3 redenen om een haalbaar doelbedrag te kiezen bij crowdfunding

 

Het bepalen van een realistisch doelbedrag maakt hét verschil voor een geslaagde campagne.
In India heb ik veel campagnes gezien waarbij projecteigenaren direct de hoofdprijs vroegen: veel te hoge bedragen dan passend bij het project, in de hoop dat mensen dan gestimuleerd werden te helpen zo dicht mogelijk bij hun doelbedrag te komen. Dit principe werkt in ieder geval niet in Nederland. Onrealistische hoge bedragen remmen vaak niet alleen af voor gevers om te willen investeren, maar bij veel platforms zal je dan helemaal niets uitgekeerd krijgen van hetgeen je wel hebt opgehaald! (all-or-nothing-model)

 

Voorbeeld van een niet-realistisch doelbedrag (in India). Campagne niet geslaagd.

 

Voorbeeld van een passend doelbedrag op Voordekunst

.

Kies een haalbaar bedrag, omdat:
.

1. Je aan je achterban wil laten zien dat je weet wat je doet

Een groot bedrijf die een crowdfunding campagne gaat starten met een laag doelbedrag, zal net zo serieus genomen worden als een heel klein bedrijf met een bedrag dat ver boven het haalbare ligt: namelijk niet.

Het bedrag moet passen bij het soort bedrijf of project dat je realiseert. Als jij een crowdfunding campagne van Philips ziet waarbij ze 2.000 euro vragen om een nieuw horloge op de markt te brengen dat ook je medische gegevens bijhoudt, dan is de kans niet groot dat je dit project vertrouwt. Als Philips zelf al geen € 2000,- investering over heeft voor haar nieuwe horloge, waarom zou jij dan het risico nemen in dit product? Hetzelfde geldt voor een te hoog bedrag bij een klein project. Als iemand een bijdrage vraagt van 10.000 euro voor een project waarvan je weet dat 3.000 euro voldoende is, heb je er ook geen vertrouwen meer in. Want wil iemand soms jouw geld in eigen zak steken? Ook al heeft de crowdfunder er goede bedoelingen mee en wordt het geld voor verdere uitbreiding gebruikt, het lijkt dan alsof hij niet genoeg kennis heeft over de ontwikkeling en uitvoering van zijn eigen project. Dat wil je voorkomen.

.
2. Veel platforms niet uitkeren als je je doelbedrag niet hebt gehaald

Veel platforms maken gebruik van een ‘all-or-nothing’-model. Dit betekent dat het geld pas wordt uitgekeerd als je of de volledige 100% van je doelbedrag hebt gehaald, of in sommige gevallen de 90% al hebt bereikt. Bij een te hoog bedrag heb je pech en wordt al het geld teruggestort naar jouw geldgevers. Omgekeerd, kan een iets lager bedrag in je voordeel werken. Zodra de campagne behaald is zien mensen dat je succes hebt behaald. En wie wil er nou geen onderdeel zijn van een winnend team? Grote kans dat je dan nog veel meer ophaalt dan je gepland had!

.
3. Als je te laag zit je je doelen niet waar kunt maken

Niets is zo vervelend voor je project als een teleurgestelde achterban. Een te laag doelbedrag stellen waardoor je je project niet goed kunt realiseren is desastreus. Je kunt niet de kwaliteit meer leveren die je wilde of je levert veel te laat. Mensen gaan dan negatief op je reageren. Kortom, je hebt al een slechte start nog voordat je begonnen bent. Het bijeenkrijgen van startkapitaal is al moeilijk genoeg, dus maak het jezelf makkelijk en kies het bedrag dat bij je project past.

Weet wat je te doen staat! Kies een realistisch doelbedrag die je achterban motiveert om in jouw project te investeren. Niet te laag en niet te hoog. 

Zoals je ziet vergt het kiezen van een juist doelbedrag zeker wat aandacht. En als je na je campagne verder door wilt groeien is een strategisch gekozen bedrag nog belangrijker. Wil je hier hulp bij? Neem dan contact op voor een kennismaking of bel 06-26997824.

 

 

Lees ook:

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.